راه فطرت

به نام خدا سلام من مهدی هستم

فطرت چند معنا داره و یکی از آنها فطری به معنای ذاتی هستش بدین معنا که هر موجودی برای خودش ذاتیاتی داره که در انسان به برخی از آن ذاتیات، فطرت گفته میشه .

از جهتی انسان موجودی کامل بوده و تمام ذاتیات مراحل قبل خودشو داره، بنابر این ممکنه برخی از ذاتیات انسان همان هایی باشن که در حیوانات وجود دارن که در این موارد به اونها غریزه میگن .

اما برخی از این ذاتیات از اموری هستن که در موجودات دیگر و انواع دیگر وجود نداره و تنها مختص به انسانه که فطریات گفته میشه .

از اونجایی که هدف دین سعادت انسانه و نه پرورش غریزه ی او، من در این کلیپ کاری به سازگاری دین با غریزه ی انسان ندارم و فقط به فطریات که گاها گفته میشه دارای نوعی تقدس هستند میپردازیم .

خصوصیات امور فطری :

امور فطری یک سری خصوصیات دارن که برخی از مهمترین آنها عبارتند از :

  1. ذاتی هستند؛ به این معنا که در پیدایش خود معلول اسباب بیرونی نیستند و آمیخته با آفرینش انسان هستند.
  2. جنبه روحانی داشته و به رفع نیازهای روحی می‌پردازند، به خلاف غریزه که تماماً مرتبط با جسم است و نیازهای مادی را برطرف می‌کند.
  3. کلیت و عمومیت دارند (همگانی‌اند).
  4. ثابت و پایدارند (همیشگی‌اند).
  5. انسان به اونها علم حضوری داره و می‌تونه بهش علم حصولی هم پیدا کنه.
فطریات بر دو دسته کلی شناخته شده اند:

 

  • دسته اول: دریافتها و شناختها.
  • دسته دوم: خواستها و گرایشها.

در دسته اول، از این بحث میشه که آیا انسان معلوماتی ذاتی و غیر اکتسابی داره یا نه؟

در دسته دوم، از این بحث میشه که آیا انسان، خواسته ها و گرایشهایی داره که معلول امور خارج از خودش نباشه و همین گرایش او را ملزم به انجام کاری کنه.

البته منظور از گرایشهای فطری با توجه به خصوصیاتی که برای فطریات ذکر شد، گرایشها و خواسته های جسمانی مثل احساس گرسنگی که با غذا خوردن این احساس برطرف میشه نیست

بلکه منظور، خواسته هایی هستش که ناظر به بعد روحانی انسانه ؛ مانند کمال طلبی و حقیقت‌جویی
در مورد اینکه گرایشهای فطری کدامن بین اندیشمندان بحثهای متعددی صورت گرفته . برخی از اندیشمندان معاصر معتقدند که گرایشهای فطری در اصل، 5 موردند است که بقیه گرایشهای فطری به آنها برمیگردند.

این گرایشها عبارتند از:

  1. حقیقت جویی
  2. گرایش به خیر و حقیقت
  3. گرایش به جمال و زیبایی
  4. گرایش به خلاقیت و ابداع
  5. ستایش و پرستش

البته در اینکه این گرایشها، اصلی است یا غیر اصلی و به صورت کلی در مورد اینکه کدام گرایش، فطری است و کدام نیست، نمیتوان استدلال عقلی و یقینی ارائه کرد. بلکه تنها از طریق شناسایی ویژگی های امور فطری از غیر فطری، مصادیق آنها را مورد شناخت قرار داد.

و اما نقد و نظر من نسبت به راه فطرت !

به نظرم نقد هایی که در مورد برهان فطرت آورده اند ناشی از سوء تفاهمی هستش که در درک این موضوع میشه ! بر اساس آنچه پیشتر گفتم فطرت به دو دسته تقسیم بندی میشه و نقد هایی که شما در اینترنت پیرامون رد این موضوع مشاهده میکنید مربوط به دسته ی اوله که اصلا دین اسلام شاید آنها را قبول نداره !

یعنی با توجه به آیه ی 78 سوره ی شانزدهم یعنی نحل که میفرماید :

وَ اللّهُ أَخْرَجَکُمْ مِنْ بُطُونِ أُمَّهاتِکُمْ لاتَعْلَمُونَ شَیْئاً وَ جَعَلَ لَکُمُ السَّمْعَ وَ الأَبْصارَ وَ الأَفْئِدَةَ لَعَلَّکُمْ تَشْکُرُونَ

و خداوند شما را از شکم مادرانتان خارج نمود در حالى که هیچ چیز نمى دانستید; و براى شما، گوش و چشم و عقل قرار داد، تا شکر نعمت او را به جا آورید.

به نظر میاد اسلام نظرش اینه که انسان در هنگام تولد علمی نداره و چیزی نمیدونه چه برسه به اینکه خدارو بشناسه بنابر این باید ببینیم منظور اسلام از راه فطرت چیه ؟ به نظر میاد با توجه به فطریاتی مثل کمال جویی و میل به ستایش در انسان، انسان خود به خود به دنبال خدایی میگرده که با فطرتش سازگارتره و با توجه به این فطریات به خدایی میرسه که الله هستش یعنی تمام کمالات الهی رو داره ! پس آیاتی که در قرآن به نوعی به فطرت انسان اشاره میکنه به نظرم منظورشون دسته ی دوم فطریات یعنی گرایشها و تمایلات فطریه ! امیدوارم این کلیپ برای شما مفید بوده باشه، خدانگهدار !

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *